FAQ – Turniket

Export statistiky dat do Excelu (surová data) – lze uskutečnit v nabídce Statistika – zde zvolte, zda chcete mít statistiku z návštěvnosti či prodeje. Klikněte na statistiku prodeje – otevře se okno Statistika prodeje. V časovém období si vyberete období, za které statistiku chcete mít. Pak klikněte na oddíl export (je mezi záložkami v horní části okna Statistiky dat). V oddílu export dole vpravo klikněte na tlačítko Export. Dále vyberete požadovaný formát (nejčastěji Excel). Dole ponechte vybráno do souboru, aby se Vám složka vyexportovala do souboru. Pak klikněte na tlačítko exportovat – otevře se vám výběr cesty, kam chcete soubor se statistikou uložit. Po výběru cesty zadejte dole jméno souboru a klikněte na tlačítko uložit. Soubor se uloží do vybrané cesty a půjde otevřít v Excelu.
Export statistiky dat do Excelu (grafická podoba – stejná jako tisková) – také v nabídce Statistika. Zde zvolte, zda chcete mít statistiku z návštěvnosti či prodeje. Klikněte tedy na statistiku prodeje – otevře se okno Statistika prodeje. V časovém období si vyberete období, ve kterém ji chcete mít. Dole pak kliknete na tlačítko náhled tisku (vlevo od tlačítka tisk). Otevře se grafický náhled pro zvolené období. Kamkoli na náhled klikněte pravým tlačítkem myši. Zobrazí se nabídka, kde zvolíte export. Zde si zvolíte požadovaný formát a kliknete na něj. Otevře se okno nastavení. Nic neměňte a rovnou zvolte OK. Stejně jako u předchozí varianty vyberete, kam cílový soubor uložíte a jak ho pojmenujete.
Program po mě vyžaduje oprávnění (kupř. BILL_ALL) – takovýto požadavek souvisí s nastavením oprávnění. Pokud turniket požaduje při nějaké akci konkrétní oprávnění (třeba uváděné BILL_ALL), můžete si ho najít v Nastavení – Oprávnění. Tam si rozklikněte konkrétní skupinu a dvojklikem na některé z oprávnění otevřete okno nastavení oprávnění. V něm je uveden název daného oprávnění. V našem případě je BILL_ALL přiřazen k akci Zobrazit všechny účtenky. Po prozkoumání o jakou akci jde, můžeme nastavit oprávnění ke skupině uživatelů, pod kterou spadá Váš účet. Zvolíte Nastavení – Uživatelé (práva se z bezpečnostních důvodů nastavují celým skupinám). Pokud jste administrátor, nastavte právo skupině administrátorů. Na danou skupinu dvakrát klikněte. Otevře se okno nastavení. V položce oprávnění nastavte dané právo a následně potvrďte tlačítkem OK. Oprávnění se načte až po opětovném vypnutí a spuštění programu. Pokud nemá váš účet povoleno nastavovat oprávnění, tak budete o změnu muset požádat administrátora.
Přiřazování čísel při prodeji
Funkci lze jednoduše zapnout v Nastavení – Podporované karty – dole vlevo Podporovat a nabízet číslování u karet, které nejsou číslované. Program se bude ptát na číslo jen u karet, které číslo doposud neměly definované. U již definovaných se změna provádí v nabídce Nástroje – Správce karet. Poté lze přiložením karty zvýraznit její údaje a číslo karty lze volně přepisovat u každé.
Výměna karet a převedení tarifu
Kartu s přiřazeným tarifem lze vyměnit za novou včetně přenesení jejího tarifu. Pokud není karta poškozená, přiložte ji ke čtecímu zařízení. Otevře se panel karty, ve kterém zmáčkněte tlačítko Výměna karty (viz dále). Pokud je karta poškozená a nefunguje její načtení, tak je třeba otevřít následující: Zobrazit – Karta. Zde manuálně napíšete číslo karty (potvrdíte stiskem klávesy ENTER), čímž si ji otevřete. Následně klikněte na tlačítko Výměna karty. Pak ke čtecímu zařízení přiložíme kartu, na kterou chceme tarif převést a zvolíme, zda novou kartu budeme zálohovat nebo ji ponecháme bez zálohy. Tím se nám tarif převede na novou kartu.

Pravděpodobně Vám zkolaboval server. Zkontrolujte, zda serverový počítač korektně běží a je spuštěný TAC (ve správci úloh bude viditelný jako tac.exe). Počítač musí být trvale spuštěný a nesmí být v režimu spánku. Pokud počítač přešel do některého z úsporných režimů (uspání systému, vypnutí pevných disků atd.), je třeba jej korektně probudit a v nastavení zakázat používání těchto úsporných režimů. Pokud počítač „zatuhnul“, bude potřeba jej restartovat. Počítač mohl být také nečekaně vypnut v důsledku odpojením od proudu – např. neopatrnou manipulací s kabely. Také mohlo dojít k výpadku proudu nebo jističů. Zkontrolujte, zda je počítač v pořádku a je připojen ke zdroji napájení. Po opětovném zapnutí počítače vyčkejte na načtení operačního systému. Zpravidla chvíli trvá, než server správně naběhne a spustí TAC. Kompletní naběhnutí a obnova komunikace s turnikety a pokladnami může trvat i několik minut. Po kompletním naběhnutí programu vyzkoušejte funkčnost turniketů.

Po rozbalení nabídky Nástroje zvolíte možnost Správce karet. Otevře se okno pro správu karet. V dolní části kliknete na tlačítko registrace karet. Zde je možné registrovat libovolné množství nových karet. Každé registrované kartě bude přiřazeno nové číslo. Od jakého čísla bude číslování začínat zvolíte v levé části: Číselná řada začíná. Vždy zkontrolujte, jaká čísla už jsou přiřazená současným kartám tak, aby každá nově registrovaná karta měla unikátní číslo. Poté začněte ke čtecímu zařízení postupně přikládat nové karty. Ke každé se automaticky přiřadí číslo o jedno vyšší než předchozí (počínaje tím, které jste nastavili). Takto přiřazená čísla můžete libovolně měnit.

V pokladně přiložte kartu ke čtecímu zařízení a v oddílu historie zkontrolujte, zda je na kartu nabyt správný tarif.
Jedna z častých příčin nefunkčnosti tarifu je chyba v nastavení tarifu. V nabídce Nastavení zvolte složku Tarify. Ověřte, jestli je zaškrtnuta volba Tarif aktivní. Zkontrolujte, zda je nastavena korektní Doba platnosti – musí být stejná nebo vyšší než je zamýšlená časová délka tarifu. U bodovek přiřazujte údaje v řádu měsíců a déle. U časovek je také důležité nastavení správného fixního začátku a konce platnosti tarifu – mimo nastavené časové okno nebudou fungovat.
 Dále zkontrolujte, jestli má tarif přiřazenou platně nastavenou akci. V editačním okně tarifu otevřete záložku Akce.  V ní ověřte, které akce jsou na zvolený tarif navázané. Následně zavřete okno tarifu a poté i skupin tarifů. Přejděte do Nastavení – Akce.  Pod příslušnou skupinou najdete danou akci a tu otevřete dvojklikem. Zkontrolujte především platnost akce.

Po přiložení karty ke čtecímu zařízení se automaticky otevře okno karty. V okně karty zvolíme možnost Stornovat tarif a potvrdíme tlačítkem Ok. V případě, že byla karta zálohována a chceme zrušit zálohu, tak po provedení storna zvolíme možnost Vrátit kartu.

Častou příčinou nefunkčnosti storna je nesprávné nastavení tarifu, který chceme stornovat.
V Nastavení – Tarify zvolte konkrétní tarif a otevřete jej. V oddílu finance musí být zaškrtnuta možnost Povolit storno tarifu včetně nastavení způsobu storna.
Pokud storno povolené není, nelze prodaný tarif stornovat. Také zkontrolujte, zda vracená karta splňuje nastavenou podmínku – kupř. podmínka vrátit plnou cenu tarifu pouze v případě, že karta nebyla použita.
V případě nastavení možnosti storna a jeho podmínek se změny projeví až u budoucích prodejů. Dříve prodané tarify fungují podle původního nastavení.

Pro hlubší analýzu potíží slouží log záznamů. Log je přímo v adresáři instalace turniketu. Jedná se buď o jeden či více textových souborů ve formátu tac-rok-měsíc-den (kupř. Tac-2015-11-3). V případě vzdálené správy po vás technik může žádat kopii tohoto souboru. Při emailové komunikaci je lepší log přiložit již při prvním popisu problémů.

Při provádění veškerých změn je třeba změnu potvrdit tlačítkem použít a následným stisknutím OK. Často je pak zapotřebí ještě po uzavření tohoto okna v nadřazeném okně opět zmáčknout tlačítko použít. Teprve poté se změny zanesou do systému. Některé změny vyžadují ukončení a nové otevření aplikace pokladny. Některé změny vyžadují navíc i reset serveru TAC.
Pokud se všechny změny neprojevily ani po restartu programu a serveru je možné, že jste některé (nebo všechny) změny neuložily.

Pokud je u tarifu nastavena záloha, bude přičítána automaticky ke každému prodeji. V individuálních případech tomu může prodávající zabránit stisknutím tlačítka Bez zálohy. Zálohu je potřeba zrušit ještě před samotným prodejem tarifu. Po vybrání zvoleného tarifu se v pravém horním sloupci zpřístupní tlačítko Bez zálohy. To po stisknutí odečte zálohu a ta z přehledu v dolní polovině pokladny zmizí. Pak je možné pokračovat s prodejem.

Přehled tarifů připravených k prodeji je v dolním oddílu obrazovky. V horním oddílu obrazovky jsou umístěny tarify, které může aktuálně přihlášený uživatel prodávat. Kliknutím na libovolný tarif v horním oddílu přibude v dolní polovině dotyčný tarif s informacemi o ceně, záloze a dalšími podrobnostmi. Takový tarif je připravený k prodeji. Vpravo dole se zobrazí celková cena všech tarifů k prodeji. Prodávající může přidat libovolné množství tarifů. Může přidávat také více stejných tarifů. Pomocí tlačítka Storno pak odstraní naposledy přidaný tarif a postupným stornováním lze odstranit všechny. Kliknutím na celkovou cenu (vpravo dole) se otevře okno prodeje. Přiložením karty ke čtecímu zařízení pokladny se tarif nabije na kartu a zpřístupní se tlačítko OK. Stisknutím OK bude transakce dokončena. V případě prodeje několika různých tarifů prodávající postupně přiloží více karet (podle počtu prodávaných tarifů). Teprve po přiložení poslední karty se zpřístupní potvrzení formou tlačítka OK.

Vyzkoušejte více karet, abyste ověřili, že Vaše karta není fyzicky poškozená. Pokud žádná nereaguje, zkontrolujte, zda je čtečka připojená do počítače. Pokud ano, vyzkoušejte ostatní USB porty – čtečka funguje pod portem, kam byla poprvé nainstalována. Pokud byla odpojena a následně připojena k jinému portu, nemusí korektně fungovat. Pokud je čtečka připojena, ověřte, jestli máte povolený ovladač k dané čtečce.
V nastavení zvolte čtečky karet. Ovladač pro čtečku karet musí být vybraný zatržítkem. Pokud není, je třeba jej zaškrtnout a kliknout na tlačítko použít. Pokud používáte čtečku IS tiny zvolte ovladač IS Tiny – Elvis (IS Tiny.dll). V případě, že nejde ovladač zaškrtnout, je velmi pravděpodobné, že máte čtečku připojenou do špatného USB portu, nebo jste jinému zařízení (např. Pokladní display) přiřadili v nastavení rozšiřujících modulů USB port, který používala čtečka karet.

Pokud nemůže čtečka načíst konkrétní kartu, může být příčinou fyzické poškození karty. V takovém případě si kartu můžete otevřít za pomoci čísla, které jí bylo přiřazeno při registraci. V horním panelu zvolte ZobrazitKarta. Do kolonky číslo karty vypište její číslo. Zpravidla se vypisuje hned při registraci viditelně přímo na kartu. Po vypsání čísla zmáčkněte tlačítko ENTER. Pokud jste zadali správné číslo, zobrazí se údaje o kartě stejně, jako byste ji přiložili ke čtečce. Poté je možné s kartou pracovat a v případě poškození ji vyměnit za novou či blokovat.

Vyzkoušejte více karet, abyste ověřili, že vaše karta není fyzicky poškozená. Pokud nefunguje přihlášení u více karet, pravděpodobně správně nefunguje čtečka karet. Ověřte, zda je připojená do počítače. Pokud ano, vyzkoušejte ostatní USB porty – čtečka funguje pod portem, kam byla poprvé nainstalována. Pokud byla odpojena a následně připojena k jinému portu, nemusí korektně fungovat.
Pokud čtečka nadále nereaguje, přihlaste se do pokladny pod svými přihlašovacími údaji – pokud je neznáte, zeptejte se správce systému. Po přihlášení zkontrolujte, zda je povolen ovladač čtecího zařízení – postupujte dle bodu Čtečka nenačte kartu.

Pokud pokladní display nefunguje, přejděte do NastaveníRozšiřující moduly. Zaškrtněte požadovaný ovladač (pokud již zaškrtnut není) – pro obrazovku nejčastěji VFD650.dll. Poté na takto zaškrtnutý ovladač dvakrát klikněte. Následně zvolte COM port pod, kterým je zařízení připojeno. Pokud nevíte, pod kterým portem je, vyzkoušejte postupně všechny. Obrazovka na ten správný zareaguje. Nechte ho nastavený a zvolte OK. Ve výběru ovladačů pak opět zvolte OK (nepoužívejte tlačítko použít). Dejte pozor při výběru com portu. Pokud potvrdíte pro Display stejný port, jako má čtečka karet, čtečku vyřadíte z provozu.

V pravém dolním roku dvakrát poklepejte na ikonu serveru TAC. V otevřeném okně zvolte Systém a vyberte Konec. Potvrďte ukončení a počkejte, až otevřené okno Ovladače turniketů zmizí. Následně vyhledejte na ploše zástupce pro spuštění serveru TAC. Ikona bude podobná té, kterou používáte pro otevření pokladny (možná označení – server, TAC). Dvakrát klikněte na ikonu, počkejte, až se otevře okno Ovladače turniketů a toto okno minimalizujte. Server je v této chvíli opětovně spuštěn.

Pokud jsou tarify správně zavedeny do systému, je možné, že Vašemu účtu nejsou nastavená dostatečná oprávnění. Kontaktujte administrátora systému, který Vám je v nastavení účtů přiřadí. Řada tarifů je nastavena na určité skupiny oprávnění (pokladní, users, administrátoři). Zkontrolujte, že Vás administrátor přiřadil do správné skupiny, která má právo tarif prodávat.
Práva se nastavují v nastaveníuživatelé. Dvojklikem na jednotlivé uživatele otevřeme okno pro editaci uživatelů. V sekci oprávnění nastavíme požadovaná práva.

Přihlašovací jméno a heslo je citlivé na velká a malá písmena. Také bere v potaz diakritiku. Ověřte si, zda zadáváte správné údaje.

Pokud po vás chce technik spustit vzdálenou správu, minimalizujte pokladnu a na ploše vyhledejte požadovaný program, který spustíte. Pokud máte server sestavený od nás, tak jej máte s největší pravděpodobností na ploše nainstalován. Firma Elvis používá pro vzdálenou správu program Team Viewer.

Jak změnit text na obrazovce? Přejděte do nastavení –  Rozšiřující modul. Vyberte display VDF – 650. Dvojklikem vstoupíte do nastavení, kde ve spodní části nastavíte požadovanou zprávu a potvrdíte tlačítkem OK.

Zkontrolujte, zda je čtečka čárových kódů připojená do správného USB portu. Pokud byla čtečka v nedávné době odpojena a následně připojena do jiného USB portu, nebude fungovat. Postupně ji proto zkuste připojit do vedlejších portů.
Dále zkontrolujte, jestli je povolený ovladač pro čtečku karet. V pokladně přejděte do Nastavení – Čtečky karet. Ovladač musí být zaškrtnutý. Pokud není, zaškrtněte jej. Potvrďte OK. Vypněte a znovu zapněte pokladnu.

Nový tarif můžete vytvořit v Nastavení – Tarify. Vyberte složku tarifů, do které chcete tarif umístit. Klepněte na pravé tlačítko a vyberte Nový tarif.
Otevře se okno pro editaci tarifu:

Po nastavení hodnot je třeba potvrdit nastavení tlačítkem použít – jak v záložkách nastavení tarifů, tak ve výběru tarifů. Změna se projeví až po potvrzení „použít“ ve výběru tarifů.
Položka na kartě Funkce
ID tarifu Unikátní číslo tarifu nesmí být shodné s žádným jiným ID tarifu.
Název tarifu Libovolný název dle účelu tarifu.
Priorita Číslo je porovnáno s prioritami akcí. Vyšší číslo má vyšší prioritu. Priorita určuje, jaká nastavení mají při vyhodnocení přednost (zda má konkrétní nastavení akce přednost před tarifem nebo naopak).
Zkratka Uživatelská zkratka daného tarifu. Objeví se nad ikonou tarifu pro prodej.
Horká klávesa Po stisknutí nastavené klávesy se daný tarif automaticky přičte k prodeji.
Tarif aktivní Odebere tarif z prodeje. Opětovné nastavení na hodnotu „aktivní“ jej zase přidá.
Fixní počátek platnosti Nastaví pevnou dobu, od níž bude tarif platit. Je možné jej nastavit jen na hodiny. Tarif pak bude fungovat ve vymezenou dobu každý den.
Fixní konec platnosti Nastaví pevnou dobu, do níž bude tarif platit. Je možné jej nastavit jen na hodiny. Tarif pak bude fungovat ve vymezenou dobu každý den.
Způsob zahájení platnosti Určí způsob nastavení, od kdy bude karta v platnosti.
Délka platnosti Délka platnosti musí být nastavená na dostatečně dlouho. U bodovek i několik měsíců.
Výchozí počet karet Nastaví výchozí množství karet na jeden prodej. Nastavuje se hlavně u rodinných tarifů.
Zvýhodněný tarif Položka bude zahrnuta do zvýhodněných tarifů. Jde pouze o informační hodnotu. Konkrétní ceny a další nastavení se stejně musí zadat.
Při vydání pořídit fotografii zákazníka Nastaví k položce pořízení fotografie seznam.

Karta akce:

Každý tarif musí být naveden na platnou akci. Pokud již máte vhodnou akci nastavenou, můžete ji rovnou přiřadit k tarifu z tohoto oddílu nastavení tarifu. Většinou se nastavuje akce časovka nebo bodovka – záleží na typu tarifu.

Karta zóny:

Pokud zóny nepoužíváte, v této sekci nic nenastavujte – zóny se většinou zavádí již při instalaci turniketů.

Karta Body:

Nastavujete pouze u bodovek. Pokud nastavujete časovku, tak tuto kartu nenastavujte.

Položka na kartě Funkce
Počet bodů Množství bodů přidělených tarifu.
Sdílet body s ostatními tarify Umožní na jednu kartu nabíjet (sdílet) všechny bodové tarify. Např. Nabijete na kartu 100 bodový tarif a poté 200 bodový. Pokud je tato možnost zaškrtnutá, všechny body se sečtou dohromady. Pokud zaškrtnutá není, tak bude fungovat jen jeden aktivní tarif a ostatní nabité se k němu nepřičtou.
Umožnit změnit počet bodů Umožní změnu bodů při prodeji.
Cena tarifu je odvozená pouze z počtu bodů Výsledná cena se spočítá při prodeji násobkem bodů se zadanou cenou za 1 bod. Nadále je potřeba v sekci finance nastavit základní cenu. Cena se podle tohoto pravidla přepočítává jen, když při prodeji změníte počet bodů.
Povolit převádění bodů Umožňuje převést body na jinou kartu.
Omezit maximální počet bodů Nastaví limit bodů pro ruční zadávání množství bodů při prodeji.

Karta služby:

Služby při tvorbě většiny tarifů nenastavujete.
Editace/mazání: kliknutím levého tlačítka myši vybereme službu. Na vybranou službu následně klikneme pravým tlačítkem myši. Tím se rozbalí výběr pro editaci zvolené služby. Kromě názvu je možné editovat i cenu. Ve výběru je možné zvolit také odstranění zvolené služby.
Přidání služby: do pole karty klikneme pravým tlačítkem a vybereme možnost – nová služba. Vytvoří se nová služba, které můžeme zadat libovolné jméno.

Karta Média:

Čipová karta, kterou používáte, musí být označená a zobrazená tučně. Pokud je jen zaškrtnutá, tak nebude pro tarif fungovat. V takovém případě na ni dvakrát klikněte, čímž ji ztučníte. Změnu je třeba uložit v jiném oddílu. Kupříkladu přejděte do financí, kde změňte typ storna. Dejte uložit. Vraťte původní nastavení storna a opětovně uložte. Tím se uloží i nastavení Média. Při tvorbě tarifu je již většinou tučně označena karta Elvis RFID. Tento typ pravděpodobně používáte.

Karta Uživatelé:

Pokud prodávající nebude přiřazen ke skupině (skupinám), které jsou zde povolené, nebude moci prodávat tarif.

Karta Finance:

Základní cenu tarifu nastavte vždy. I v případě, že se jedná o bodovku s výpočtem ceny jen na základě prodaných bodů.
Většinou se používá jen cena. Kredit v takovém případě vůbec nenastavujeme.
Položka na kartě Funkce
Umožnit změnu ceny prodávajícímu Cenu lze změnit manuálně při prodeji – dvojklikem na položku cena.
Umožnit změnit kredit prodávajícímu Kredit lze změnit manuálně při prodeji – dvojklikem na položku cena.
Vypočítat cenu tarifu z kreditu Umožní změnit body přímo v prodeji.
Povolit převádění kreditu Umožňuje převod kreditu na jinou kartu.
Vrátit hodnotu kreditu při vrácení karty Umožní kredit vrátit.
Povolit storno tarifu Umožní vrátit peníze při stornování karty. Lze nastavit podmínky stornování včetně případného poplatku a jeho výše.

Karta Slevy:

Editace: dvojitým kliknutím na procentuální vyčíslení slevy lze editovat procento slevy. Jedním kliknutím pravým tlačítkem slevu označíme. Následným kliknutím pravým tlačítkem se rozbalí menu pro editaci názvu, odebrání slevy případně přesun na jinou pozici v seznamu.
Výběr: karta umožňuje přiřazení již existující slevy – zaškrtnutím vybrané slevy bude sleva přístupná při prodeji.
Přidání/odebrání slevy: kliknutím na pravé tlačítko v poli karty lze otevřít menu pro přidání nové slevy či odebrání vybrané stávající slevy.
Přiřazené slevy budou viditelné při prodeji v pravém oddílu obrazovky.

Karta Migrace:

Migrace je použita pouze u středisek, které spolu vzájemně migrují a jejich tarify může zákazník použít v rámci všech takto migrujících středisek. Pokud to není váš případ, vůbec tento oddíl nenastavujte.Přidat středisko: kliknutím pravého tlačítka do pole karty otevřeme menu pro editaci karty. Zvolíme přidat středisko. Otevře se nastavení střediska, kde zadáme ID, jméno, libovolný popis. Zatržením středisko aktivní jej přiřadíme do aktivních středisek. Po vyplnění správných přihlašovacích (pokud nemáte k dispozici, sdělí vám je správce sítě střediska) údajů provedete test spojení. Pokud byl úspěšný, můžeme nové středisko přidat.
Editace: levým kliknutím myši vyberete středisko. Na vybrané středisko následně kliknete pravým tlačítkem myši a otevře se nabídka, kde zvolíte položku upravit.

Pokud chcete vytvořit novou akci, přejděte do Nastavení – Akce. V horní části okna vyberte záložku Seznam akcí. Otevře se seznam skupin akcí. V libovolné skupině můžete vytvořit novou akci nebo editovat stávající. Pro tvorbu vyberte požadovanou skupinu a následně na ní klikněte pravým tlačítkem. Zvolte nová akce.
V okně pro editaci akcí vytvořte potřebnou akci.